“Duurzaamheid is zeker ook van toepassing op onszelf”, zegt de jonge onderneemster, die vanuit de schoolbanken van de NHL haar bedrijf startte. “Het gaat erom dat je bewust en zorgvuldig omgaat met je energiebronnen. Duurzaamheid gaat over het maken van bewuste keuzes voor je gezondheid en je totale systeem op de lange termijn. Veel mensen gebruiken veel van hun tijd met dingen die ze moeten of niet leuk vinden. Door continu dingen te doen die je niet leuk vindt of waar je eigenlijk niet echt goed in bent loop je energie voorraad leeg. De gevolgen laten zich raden: je bent geprikkeld en je maakt kans op een burn out.”
JOYlabel kan helpen, stelt Sanne Veenstra zelfbewust. “De missie van JOYlabel is om iedereen meer creativiteit, leiderschap en plezier in het leven te laten ervaren. We hebben het dan bijvoorbeeld over het ontwikkelen van je talent. Maar het kan ook gaan om het ontwikkelen van merken. We gaan daarmee aan de slag aan de hand van workshops. Vragen komen aan de orde als ‘wat wil je nu echt’ en ‘wat zou je doen wanneer geld en inkomen geen rol zou spelen.’
Een belangrijk hulpmiddel waarmee mensen ‘los’ gemaakt kunnen worden is het veelvuldig gebruik van metaforen, zo stelt Veenstra. Veelal is onze zienswijze behoorlijk belemmerend en geconditioneerd. Ieder individu draagt een heel verleden mee en opvoeding en ook contextuele zaken zoals bijvoorbeeld financiële verantwoordelijkheid voor een familie. Metaforen doen een beroep op ons creatieve vermogen. Zo kun je bestaande denkpatronen doorbreken. “