Medio 2009 kreeg hij de kans kreeg om te starten met Binnen: “Het pand van mijn compagnon, hier aan de Noordkade, kwam vrij. We vonden elkaar vrij snel in dit concept. Ik twijfelde geen moment; ik wist dat dit aan zou slaan. Zoiets als dit bestond nog niet in Drachten.” In steden als Barcelona, Londen en Amsterdam deed hij inspiratie op. “Natuurlijk pas je het concept wel aan op de lokale situatie. Voor een eetcafé als dit heb je wel massa nodig en dat betekent dat je een breed publiek moet aanspreken. Een hypermoderne inrichting zou hier niet passen. We hebben daarom gekozen voor een mix van modern en klassiek. Eigentijds en sfeervol.”
Energie
Binnen trekt een breed publiek. De Leur: “De leeftijd van onze gasten varieert van 20 tot 65 jaar. Ook onze medewerkers variëren in leeftijd. Gasten moeten zich in de medewerkers kunnen herkennen. We maken koppeltjes: iemand van 20 en iemand van 40 draaien bijvoorbeeld samen dienst.”
De variatie in leeftijd maakt het extra interessant, en zegt De Leur – zelf dertigplusser-, van jongeren kun je veel leren: “Het is een generatie met zoveel energie en nieuwe ideeën. Je doet je bedrijf tekort wanneer je daar geen gebruik van maakt. Het gemak en de souplesse waarmee zij bijvoorbeeld omgaan met social media, dat geeft een impuls aan het gebeuren hier.” Èchte gastvrijheid, daar draait het om. De Leur: “Dat begint al bij de binnenkomst. Je geeft mensen het gevoel dat ze hier op hun plek zijn, dat het hiér gebeurt. Ik ben tweeëneenhalf jaar geleden begonnen met een geheel nieuw team. Het is een team met veel ervaring, een team met arbeidsvreugde. Dat straalt af op de omgeving.”
Ludieke acties
De zaken gaan goed: de omzet blijft stijgen. “Daar werken we ook hard voor,” aldus De leur, “en we investeren doelgericht.” Bij de start werd fors geïnvesteerd in airco, glazenspoelmachines en interieur. Maar wie een toptent wil neerzetten, blijft investeren, aldus De Leur. Je bedrijf af en toe in de schijnwerpers zetten hoort daar ook bij. Maar De leur gelooft niet in traditionele reclame. Wel in ludieke acties: “Toen de film Gooische vrouwen in première ging hebben we een speciaal arrangement georganiseerd voor vrouwen. Ze verschenen hier voor een hapje en een drankje. Vervolgens brachten wij hen per limousine naar de première. Na de première kwamen ze ook per limousine weer terug. Veel mensen zaten hier te eten toen hier tientallen vrouwen in gala binnenkwamen. Dat brengt wel wat teweeg, het brengt leven in de brouwerij.”