Belco eerste Nederlandse bedrijf dat ChatGPT inzet om klantenservices te verbeteren

Het in Wolvega gevestigde klantenservice-software-bedrijf Belco gaat het AI-taalmodel ChatGPT inzetten om conversaties binnen hun digitale klantenserviceomgeving te vertalen naar andere talen. Naast de vertaalfunctie willen ze in de toekomst meer slimme functies van ChatGPT gaan koppelen aan hun software om de kwaliteit en efficiëntie van klantenservices verder te verbeteren.

Klantenservicemedewerkers krijgen regelmatig via verschillende (online) kanalen vragen binnen van klanten in een andere taal dan het Nederlands. Met de nieuwe koppeling van Belco met ChatGPT kunnen deze vragen met een druk op de knop vertaald worden naar het Nederlands. Ook antwoorden op vragen kunnen eenvoudig vertaald worden door het AI-taalmodel. “Voor een beperkt aantal klanten van Belco is de testversie van deze functie nu al beschikbaar”, geeft eigenaar Edwin Kruis aan.

ChatGPT biedt nog veel meer mogelijkheden voor klantenservices

De mogelijkheden van ChatGPT in combinatie met de software van Belco stoppen niet bij het vertalen van teksten. “ChatGPT heeft veel functies die interessant zijn om de kwaliteit en efficiëntie van een klantenservice te verbeteren. In de toekomst kunnen antwoorden van klantenservicemedewerkers bijvoorbeeld automatisch herschreven worden in de gewenste ‘tone of voice’ van het bedrijf, kunnen conversaties eenvoudig worden samengevat en verwerkt worden tot een takenlijst en is het zelfs mogelijk om aan de hand van data van de klantenservice verbanden te leggen of informatie samen te brengen. We zijn druk bezig om ook deze functies zo snel mogelijk te integreren in Belco”, legt Edwin Kruis uit.

Klantenservicemedewerkers blijven nodig

De snelle ontwikkelingen op het gebied van ChatGPT roepen de vraag op of ‘AI-robots’ het werk van klantenservicemedewerkers in de toekomst kunnen vervangen. Edwin Kruis denkt niet dat dit het geval zal zijn. “Een goede klantenservice blijft ‘mensenwerk’. De ‘bots’ gaan ons werk niet overnemen, maar ze kunnen een klantenservice wel kwalitatief beter en nog klantvriendelijker maken – dat juichen we natuurlijk alleen maar toe.”

Delen via

Vergelijkbare berichten