Mis je communicatiecapaciteit? Gebruik ChatGPT

Gespannen arbeidsmarkt: daar hebben veel mkb-ondernemers last van. Immers we hebben te maken met een gespannen arbeidsmarkt en één van de sectoren waar het probleem groot is, is in de marketing & communicatie. Er is een groot tekort, op alle openstaande vacatures. Als ondernemer zit je verstrikt. Je kosten komen onder druk te staan, je hebt te weinig capaciteit en je ziekteverzuim kan gaan stijgen.

Hoe kom je uit deze vicieuze cirkel?

  • Inschakelen van tijdelijk personeel maar hier stijgen je personeelskosten tijdelijk door.
  • Meer salaris bieden zodat ze blijven, ook hier stijgen structureel je kosten door.
  • Verrassende arbeidsvoorwaarden bieden maar die zijn makkelijk te kopiëren door je concurrent en vaak tijdelijk effectief.
  • Mensen binnen halen met een minder passend CV en achtergrond maar dat kost inwerktijd.

Aan deze oplossingen zitten dus ook nadelen.

Hoe kun je dan meer uit ieder gewerkt uur halen?

Die vraag wordt minder vaak gesteld. Maar wordt wel steeds belangrijker omdat de groei van de beroepsbevolking stagneert. Dus wanneer je je omzet wilt laten groeien moet je iets doen met de effectiviteit van je personeel.

Met ChatGPT haal je meer uit een uur

ChatGPT kan de productiviteit van de capaciteit vergroten. En dat geldt zeker voor je marketing- en communicatie capaciteit. Vooral op het gebied van content. Je krijgt er zo maar een gratis assistent bij, dus zet deze troef in (overigens geldt dat ook zeker voor je sales binnendienst).

5 simpele opdrachten die je kunt geven aan ChatGPT om meer uit een communicatie uur te halen.

  • Acteer als een copywriter en redigeer de volgende tekst: ……
  • Schrijf een linkedin post over X vanuit ons bedrijf Y op basis van de volgende informatie:…….
  • Wat is een goede koptekst voor dit artikel?
  • Schrijf een persbericht voor een vakblad vanuit ons bedrijf Y, waar we de introductie van ons nieuwe product X doen, zet daarin een quote van onze directeur en benadruk de voordelen voor de klant; dit zijn vooral X.
  • Stel een Q&A op naar aanleiding van dit persbericht:……

Antwoordmachine vraagt andere competenties

Het vereist een andere manier van werken. ChatGPT is een antwoordmachine, dus het stellen van de juiste vragen is de kunst. ChatGPT geeft een goede voorzet en versnelt het proces maar je blijft nog altijd zelf verantwoordelijk voor de output. Het vereist wendbaarheid, kritisch en lerend vermogen van je huidige marketing en communicatie-medewerker. Zulke mensen heb je sowieso nodig in deze tijd.

Saskia IJszenga is eigenaar van INSIDE business & brand. Haar expertise ligt op het gebied van: marketing, productmanagement, strategie, klant, online, marketing intelligence, communicatie, innovatie, productontwikkeling, NPD, customer experience, klantcontact, branding en programmamanagement.

Vergelijkbare berichten