byteffekt: ‘Onderscheidende merkpositie is altijd de basis’

byteffekt het leukste communicatiebureau van Friesland wordt, dat gewaardeerd wordt om het goede werk dat het aflevert. Als een opdrachtgever tegen een ander zegt: “Je moet byteffekt eens bellen Ze bedenken, maken en optimaliseren. Fullservice communicatiebureau byteffekt in Heerenveen gaat iedere dag vol positiviteit en creativiteit aan de slag met energieke communicatie. “We helpen merken een onderscheidende positie te verwerven in de continu veranderende wereld. De communicatie moet zichtbaar zijn, opvallen, zintuigen prikkelen en vooral: positieve energie geven,” aldus eigenaren Erik Westerhoven en Hans Dekker. “Want zonder gevoel, smaak of kleur wordt het sowieso niks.”

Ze doen hun naam eer aan, want byteffekt bijt zich vast in een opdracht. Van groot tot klein, van regionaal tot internationaal: de omvang of schaal van een project kan variëren, maar de uitkomst is hetzelfde. “We ontzorgen onze opdrachtgevers door te doen waar we het beste in zijn: samen met hen op een nieuwe en originele manier een maximaal communicatieresultaat behalen.”

Eigenwijs

Het liefst beginnen ze hun werk bij het begin, leggen Erik en Hans uit. “Waar onderscheidt een bedrijf zich in? We beginnen met een creatieve inputsessie, leren zo een bedrijf kennen en gaan op zoek naar de rode draad -of zoals wij het intern noemen: het grote idee- voor de rest van de communicatie. We zijn ook rete-eigenwijs. We denken en kijken verder. We leveren originele opties en ideeën aan. We stellen vragen die niemand durft te stellen, denken out of the box en geven zo een unieke draai aan een concept.”

Waar de opdrachtgevers de expertise hebben van hun bedrijf en producten, daar heeft byteffekt kennis van marketing en communicatie. “Door goede samenwerking en onderling vertrouwen ontstaan er mooie ideeën. Zo werken we met de opdrachtgever samen om iets unieks te bedenken. Dát is ons onderscheidend vermogen. We zijn effectief, creatief en positief. Alles wat we doen, doen we goed onderbouwd. Bovendien zorgen onze projectmanagers en communicatieadviseurs dat alles voor onze opdrachtgevers wordt geregeld.”

Helpen

Het bedenken van het grote idee is één van de mooiste aspecten van het vak, geven Hans en Erik toe. “Je wilt samen met je relaties doelen bereiken en mooie dingen maken. Zo kunnen we onze opdrachtgevers helpen. Van mensen helpen krijgen we beide energie. Het zit in ons DNA”, leggen de eigenaren van byteffekt uit, die elkaar vanaf de middelbare school kennen.

Alle communicatie moet kloppen, daarom is de zoektocht naar die rode draad zo belangrijk. “Wij geloven dat een onderscheidende merkpositie altijd de basis is voor goede communicatie. Wij helpen onze opdrachtgevers met communicatie waarmee ze hun waarden, opvattingen en visie uit kunnen dragen. Als je kunt uitleggen wat de basis is, dan kun je het gemakkelijk vertalen naar alle communicatiemiddelen. Het liefst stappen we daarom vanaf het begin in. Daarna volgt stap twee in het creatieve proces: na het bedenken volgt het maken en vervolgens het optimaliseren van de communicatie.”

“Nu lijkt het wel net alsof we alleen in te schakelen zijn voor grootschalige communicatieprojecten,” zeggen Erik en Hans. “Dat is wel waar we de meeste energie van krijgen, maar we stappen net zo lief op een al rijdende trein en verzorgen een gedeelte van de communicatiemiddelen. Voor een deel van onze opdrachtgevers doen we bijvoorbeeld alleen de SEO en SEA of alleen social media marketing.”

Maken en optimaliseren

Nadat de communicatieconcepten tot in de puntjes zijn uitgedacht, kunnen de specialisten van byteffekt aan de slag met het creatieve proces van maken en optimaliseren. “We zijn niet alleen creatief, maar beschikken ook over de nieuwste kennis van online en offline communicatie.”

Met de dertig medewerkers biedt byteffekt een breed scala aan online en offline diensten aan. Dit varieert van het positioneren van een bedrijf, voor zowel nieuwe als bestaande bedrijven of merken, tot het bedenken van een nieuwe huisstijl en logo. Van het ontwerpen en schrijven van folders, magazines en websites tot het verbeteren van de online vindbaarheid door middel van SEO-, SEA- en social media-marketing.

De ideeën worden uitgewerkt door het team van creatieve en getalenteerde vakmensen. Effectieve communicatie van A tot Z wordt gerealiseerd door de strategen, projectmanagers, (online) marketeers, social experts, artdirectors, vormgevers, copywriters, webdevelopers en -designers van het Heerenveense communicatiebureau. “We hebben alle vaardigheden in huis, op een paar na. Voor de ontbrekende diensten, zoals fotografie en videografie, werken we samen met betrouwbare externe partners, het liefst uit de regio.”

In hun klantenbestand bevinden zich internationale bedrijven, zoals McCain en European Aerosols en regionale bedrijven zoals pannenkoekenboerderij De Roos in Terherne en Van der Meulen, bekend van de Melba-toast, maar ook Zorggroep Liante, Ford Sutherland en Pyrasied.

Jubileum

Volgend jaar viert byteffekt het 10-jarig jubileum. Erik richtte het bedrijf in 2015 in Aldeboarn op, later zorgde Hans voor versterking. Sinds eind 2022 is het bedrijf te vinden aan de Leeuwarderstraatweg 129 in Heerenveen. In de afgelopen jaren is byteffekt uitgegroeid van specialist in online marketing naar fullservice communicatiebureau.

Bij binnenkomst in de entree van het bedrijf valt direct de gele bal op, die een prominente plek heeft. “Het is de bal waar alle collega’s de afgelopen negen jaar elkaar mee bekogeld en mee gevoetbald hebben. Die bal bleek onze eigen rode draad te zijn, het energieke symbool van byteffekt dat altijd raakt, daarom staat ‘ie nu op een voetstuk. De bal is ook onderdeel geworden van ons logo: de gele cirkel.” De kleur geel blijft terugkomen in het pand, waar het interieur vooral creativiteit en originaliteit uitstraalt.

De leukste

Erik en Hans willen de komende jaren vooral dat byteffekt het leukste communicatiebureau van Friesland wordt, dat gewaardeerd wordt om het goede werk dat het aflevert. Als een opdrachtgever tegen een ander zegt: “Je moet byteffekt eens bellen”, is dat de grootste beloning voor goed afgeleverd werk, vinden de ondernemers. “Wij zijn zelf natuurlijk specialisten in reclame maken, maar er kan toch écht niets op tegen positieve mond-tot-mondreclame,” besluiten ze met een lach.

Vergelijkbare berichten