Fier Vermogensbeheer snijdt maatpakken: ‘Klanten bedienen alsof het familie is’

Dichter bij de klant staan en mensen écht maatwerk bieden. Dat is in één zin de reden waarom Thijs van Keimpema, Johan IJsbrandij en Bram Bakker enkele jaren geleden begonnen met Fier Vermogensbeheer. “Je kunt als particulier of als ondernemer je geld in een verzamelfonds van aandelen stoppen of laten beheren door een bank”, zo leggen de heren uit. “Maar wil je dan ook regelmatig contact met een adviseur dan moet je eerst enkele tonnen meenemen. Ook de strategie die dan dikwijls wordt gekozen is ons iets te passief. Wij willen graag voor onze klanten het geld beheren alsof zij onze ouders zijn. Kortom: met gevoel voor hun wensen, met direct contact en met een strategie waarmee je in op- én neergaande beurzen probeert rendement te halen.”

De mannen van Fier Vermogensbeheer hebben een (beetje) recht van spreken, want allen werkten ze eerder in de bancaire wereld. Zo bouwden ze jaren van ervaring op in de financiële wereld, maar tegelijkertijd ontwikkelde zo ook hun visie over hoe zij persoonlijk met klanten om wilden gaan. “De wereld is woelig en juist dat is ook één van de mooiste aspecten van ons vak”, zegt Bram Bakker. “Geen dag is hetzelfde; er is altijd wel ergens in de wereld een ontwikkeling die van invloed is op de aandelenmarkten. Wij vinden het ontzettend mooi om binnen die context aan de knoppen te zitten en groeistrategieën te volgen die voor onze diverse klanten op maat zijn gesneden. Het doel is vooral om die klant een gevoel van rust en zekerheid te geven en dat kan vooral met maatwerk.”

Maatpak

Dat maatpak voor iedere klant is een zeer belangrijk gegeven, zo blijkt ook verder uit het gesprek. Waar de mannen zélf verzorgd maar informeel gekleed zijn, proberen ze voor iedere klant in figuurlijke zin een maatpak te snijden. “Ieder mens is verschillend”, zegt Bakker. “De ene persoon wil als aanvulling op zijn pensioen vooral een stabiel extraatje als inkomen; een ander durft wel een beetje meer risico aan en heeft als doel om het vermogen daadwerkelijk substantieel te laten groeien. Zo zijn er honderden varianten te bedenken. Wij kunnen voor al die situaties een strategie opzetten en dat begint vooral bij het goed leren kennen van je klant.”

IJsbrandij: “Het is daarbij opvallend hoeveel vertrouwelijke zaken mensen wel niet met ons willen delen. Dat beschouw ik als een groot compliment. Een Fries praat niet zo snel over zijn geld, maar met ons durft men alles te delen en dat is goed, omdat wij zo nóg beter de vermogensstrategie op maat kunnen maken.”

Hoe verschillend ook per persoon; de strategie die Fier Vermogensbeheer kiest onderscheidt zich van een bank door de proactieve opstelling van de beheerders. “Niks ten nadele van banken”, stelt IJsbrandij, “maar zoals eerder gezegd kun je daar niet meer terecht voor (regelmatig) advies op het gebied van beleggingen, tenzij je meerdere tonnen meeneemt. Bij ons kun je vanaf 100.000 euro terecht. Vanaf dat bedrag kunnen wij op een verantwoorde manier risico’s spreiden en ook iedere klant de aandacht geven die hij of zij verdient.”

Bakker: “We realiseren ons: ook dat is veel geld. Wij zijn daar zuinig op. We zullen nooit speculatieve avonturen aangaan; ons doel is een stabiele portefeuille opbouwen, waarmee we gedurende een periode van meerdere jaren doelen proberen te halen.” IJsbrandij aanvullend: “En precies dát geeft onze klanten rust, al krijgen ook wij natuurlijk wel eens in een slechte beursweek telefoontjes van bezorgde klanten. Er zijn altijd mensen die daar onrustig van worden. Nou, dan zijn wij beschikbaar om uit te leggen wat we doen en waarom we dat doen.”

Rendement

Fier onderscheidt zich ook van banken door de proactieve strategie. “Bij veel banken waar klanten in een fonds beleggen wordt vooral een buy-and-hold strategie gebruikt”, zegt Bakker. “Men koopt en wacht tot er in de loop van de tijd een stijging komt. Wij proberen méé te bewegen. Kopen op goede momenten, verkopen op andere momenten. En daarbij zorgen we steeds voor spreiding tussen obligaties, aandelen en zelfs opties wanneer we in een stabiele niet beweeglijke beurs nog wat extra rendement willen halen. Die variatie zie je terug in ons rendement.”

“Wij werken met behulp van rekenmodellen en technische analyses, gecombineerd met onze ervaring en gezond verstand”, aldus IJsbrandij. De uitkomsten toetsen we vervolgens bij verschillende analisten teams van onder andere Robeco. “Daarbij laten we de emotie buiten de deur. En zo kunnen wij méér voor onze klanten betekenen. In een slechte beursweek bijvoorbeeld staat iedereen ineens in de rij om te verkopen. Denk recent nog aan de teloorgang van Credit Suisse of de forse waardedaling van het aandeel ING. Zo’n ontwikkeling kan voor ons juist reden zijn om bij te kopen, waardoor je extra rendement haalt wanneer de beurzen herstellen.”

Goudzoekers

Beloftes en strooien met voorbeelden van behaalde rendementen doen de experts van Fier niet. “Uiteraard zijn we transparant en kun je op onze website zien wat we hebben behaald”. Bovendien leveren we maatwerk dus kan het rendement bij een specifieke klant hiervan afwijken. Door echter te veel nadruk te leggen op behaalde rendementen haal je misschien de goudzoekers binnen, die op snel succes uit zijn. En die houden we liever buiten de deur.”

De verwachting is dat door de verslechterende fiscale wetgeving voor vastgoedbezitters meer mensen zullen besluiten hun vastgoed om te ruilen voor aandelen. Bij Fier zijn ze verrast dat die stroom nog niet echt merkbaar is. Bakker: “Het is wel een feit dat het bezit van vastgoed door de overheid steeds meer wordt ontmoedigd. Wat ik echter kwalijk vind is dat de fiscus met de huidige rendementspercentages die men hanteert voor spaargeld, beleggingen en schulden in feite het nemen van meer risico aanmoedigt. De mensen die toch iets willen verdienen met hun vermogen zullen toch veelal in aandelen willen stappen. Bij ons is dat in vertrouwde handen. Er zal best eens een minder jaar tussen zitten, maar doorgaans verslaan wij wel de mondiale benchmarks die daarvoor gelden.”

De naam van Fier groeit in de regio gestaag en de vennoten genieten daarvan. “De goede ervaringen worden doorverteld en daar zijn we blij mee”, aldus IJsbrandij. “Mooi is ook dat we zo steeds meer vroegtijdig met klanten aan tafel komen met specifieke wensen. De ene persoon wil weten hoe hij zijn pensioen kan aanvullen, een ander wil met een deel van zijn vermogen vastgoed in Spanje kopen en een ander deel beleggen. Wij kunnen daarin adviseren doordat we in ons netwerk altijd wel die ene specialist hebben die over een bepaald onderwerp heel veel weet. Zo werken we samen met financiële planners, pensioen specialisten maar ook met vastgoedfinanciering kunnen we helpen. De lijntjes in ons netwerk zijn kort, maar ze reiken ver.”

Vergelijkbare berichten