Isolatiehandel Van den Berg: ‘Prefab isolatieproducten van ‘BERISO’ hebben de toekomst’

Isolatiehandel van den Berg werd in 1995 opgericht door vader Reinder en dochter Rommy van den Berg. Het landelijk familiebedrijf was 10 jaar lang gevestigd in Hallum, maar groeide daar uit zijn jasje. Een nieuw en ruimer pand in Marrum bleek de oplossing. Inmiddels telt Isolatiehandel van den Berg 20 enthousiaste medewerkers en timmert het bedrijf al 27 jaar aan de weg. Martin Wijma, mede-eigenaar naast Rommy van den Berg, neemt OF mee in de wereld van duurzame isolatie.

“Met de energietransitie en de huidige prijzen voor gas en stroom is het van groot belang om goed te isoleren”, zegt Martin Wijma, in 2019 begonnen als directeur en sinds 2021 mede-eigenaar van Isolatiehandel van den Berg. “Dat is beter voor het milieu en voor mensen hun portemonnee. Wij zijn een belangrijke speler in de markt en bieden producten aan om woningen en bedrijfspanden te isoleren en te verduurzamen. Isolatiehandel van den Berg rust op drie pijlers. Allereerst is dat onze nieuwe webshop Isolatiehandel.nl. Hierin bieden wij diverse materialen aan zoals PIR, glas- en steenwol, EPS, XPS maar ook natuurlijke isolatieproducten zoals hennep, textiel en bermgras. De tweede pijler is ‘BERISO’: onder deze merknaam fabriceren wij prefab isolatieproducten zoals PIRGips, PIROSB, kantplanken en renovatieplaten die je in één keer kunt monteren. Wij verlijmen deze producten op onze productieafdeling en zagen ze op maat voor onze klant. De derde pijler bestaat uit de handel in ‘sandwichpanelen’ voor dak en wand. Deze worden veel gebruikt voor onder andere het bouwen van loodsen. De binnen- en buitenkant van de panelen zijn van staal en bieden veel mogelijkheden voor complete dak- en wandconstructies. Deze panelen worden ook steeds meer toegepast voor het bouwen van luxewoningen, zoals schuurwoningen.”

Goede service en advies

Isolatiehandel van den Berg is een echt én hecht familiebedrijf dat oog heeft voor de toekomst. Martin: ‘’Samen met compagnon Rommy van den Berg en een fantastisch team van jonge mensen – allemaal afkomstig uit de regio – werken we iedere dag met veel plezier en in een fijne sfeer aan goede service en advies voor onze klanten. Daarnaast investeren we veel in digitalisering en automatisering en in de ontwikkeling van nieuwe duurzame ‘BERISO’ producten. Zo worden hennep en bermgras bijvoorbeeld steeds meer gebruikt als bouwmaterialen. Hennep is erg duurzaam, het groeit snel en – niet onbelangrijk – je kunt het regionaal verbouwen en verwerken tot isolatie. Dat geldt ook voor bermgras. Daarnaast verwerken we bijvoorbeeld ook gerecyclede spijkerbroeken tot een eco isolatie-element dat, net als hennep en bermgras, zeer geschikt is om daken van binnenuit te isoleren. De voordelen van ‘BERISO’ isolatieproducten zijn onder meer dat het kant-en-klare prefab elementen zijn, ze zijn snel en makkelijk te verwerken en hebben een hoge isolatiewaarde. De productie, het op maat maken en het transport ervan, we doen alles in eigen beheer. Prefab isolatiematerialen van ‘BERISO’ hebben absoluut de toekomst.”

SIP Panelen

“Tijdens het adviseren letten we er goed op wat de toepassing is van de prefab materialen en waar de voordelen zitten voor de klant”, legt Martin uit. “We proberen altijd binnen het gegeven budget een oplossing te vinden voor onze klanten. Een voorbeeld van een nieuwe ontwikkeling is het ‘SIP-paneel’ – dat wij samen met een aantal partners produceren bij ‘Durasyst’. Het is een nieuwe manier van bouwen, waarbij we gebruik maken van ruimtebesparende, slanke constructieve panelen die een hoge isolatiewaarde hebben. De panelen worden veel gebruikt in de woningbouw en combineren de twee voordelen van energie-efficiëntie en de vermindering van het gebruik van natuurlijke hulpbronnen. Er zijn ontwikkelingen gaande om deze panelen volledig bio-based te maken. Een SIP-paneel is bijvoorbeeld perfect toe te passen in een aardbevingsgebied, het isoleert uitstekend, is sterk en flexibel! Goede isolatie wordt steeds belangrijker en efficiëntie in de verwerking is een pré. Onze mascotte is de “IJsbeer”, deze zie je overal terugkomen: op onze vrachtwagen, binnen het bedrijf en in ons logo. Wij willen met onze producten graag een bijdrage leveren aan het tegengaan van de opwarming van onze aarde en hopen daarmee het leefgebied van de ijsbeer intact te houden. We doneren daarom ook elk jaar een mooi bedrag aan een goed doel dat zich inzet om de bedreigde ijsbeer te beschermen.”

Vergelijkbare berichten