Martin Koopman over Ondernemers Sociëteit Sportclub Heerenveen: ‘We hebben de flow flink te pakken’

In 1987 werd de Ondernemers Sociëteit Sportclub Heerenveen (OSSH) opgericht, met als doel om rond het voetbal een zakelijk netwerk te creëren. De afgelopen jaren werd er nieuw beleid gemaakt en daarmee kwam de rust terug. Martin Koopman, commercieel manager bij SC Heerenveen, legt uit waarom de sociëteit weer in de lift zit. “We werken organisch aan de continuïteit.”

‘’De OSSH is een platform voor ondernemers en organisaties met voetbal als gemene deler”, zegt Martin Koopman, commercieel manager bij SC Heerenveen. “De sociëteit bestaat inmiddels 35 jaar en kende een lastig verleden. Er waren onder andere geen goede afspraken gemaakt met leden en de documentatie ervan was niet op orde. Ik ben in 2019 aangesteld om weer rust in de organisatie te brengen. Intern hebben wij ons de vraag gesteld: ‘Wat zijn we en wat willen we?’ Hiervoor moesten we soms wel contracten openbreken en ook weleens impopulaire maatregelen nemen. Inmiddels zijn we 3,5 jaar onderweg en merken we dat er weer een goed fundament ligt onder de club en dat mensen weer terugkomen. We besteden veel aandacht aan de vraag hoe we de achterdeur van de OSSH dichthouden. Dit doen we onder andere door een goed beleidsplan uit te voeren dat voor de hele club geldt. Ook werken we met een jong marketingteam dat een enorme commerciële drive heeft. We zeilen met zijn allen scherp aan de wind en merken dat dat zijn vruchten afwerpt. We hebben de flow flink te pakken.”

Herkend en erkend

Door steeds meer op basis van de doelgroep ook kleinere evenementen te organiseren en op particulier niveau met ambassadeurs in de regio te werken, speelt de OSSH kort op de bal. Martin: “Deze ambassadeurs zijn een verlengstuk van onszelf, ze brengen bijvoorbeeld een verjaardagskaart naar een lid en maken dan even een praatje. Doordat ze geregeld langs de deuren gaan horen ze veel en daar maken wij gebruik van. Op zakelijk gebied hebben we ook meer persoonlijk contact met nieuwe leden. Als ze voor het eerst het stadion inkomen en napraten in de zaal, dan kan dat best overweldigend zijn. Wij vangen ze op en bieden ze een gastvrij onthaal, zodat men zich welkom voelt. Op deze manier worden ze herkend en erkend. Omdat entertainment in het stadion steeds belangrijker wordt, draaien er dj’s en organiseren we spectaculaire lichtshows. Zo trekken we de beleving door naar een jongere generatie. We horen steeds vaker dat het ‘Heerenveen gevoel’ weer terugkomt. Dat betekent een familiegevoel en een fijne sfeer in het stadion, en dat is fantastisch voor ons om te horen.”   

Kader  

Shaiki Sivarajah, oprichter en eigenaar LUXMY en lid van de OSSH:

“Samen met mijn compagnon Fate Basit heb ik LUXMY opgericht. Wij zijn een allround Apple IT-partner die aan zakelijke klanten levert. Naast nieuwe Apple devices bieden wij ook gebruikte toestellen met dezelfde kwaliteit en garantie als nieuwe toestellen, maar duurzamer en goedkoper. We bieden tevens een stukje dienstverlening, bijvoorbeeld reparatie en het algehele beheer en beveiliging voor het klein MKB.”

‘’Sinds een half jaar ben ik samen met Fate lid van de OSSH. Via LinkedIn kwam ik in contact met Joris Voest, die ons uitnodigde om een wedstrijd bij te wonen. En dat beviel meteen super goed! We zijn allebei voetballiefhebbers en vinden de goede sfeer binnen de club erg prettig. Inmiddels hebben we al veel aardige mensen gesproken en mooie contacten opgedaan. We zijn echt verliefd geworden op SC Heerenveen.” 

Vergelijkbare berichten