Okkinga Communicatie: ‘Ons doel is onze klanten helpen hún klanten te bereiken’

Okkinga Communicatie in Bolsward is sinds 1998 een allround communicatiebureau met een breed pakket aan klanten. Van klein MKB tot internationale bedrijven en van online tot offline specialisme, Okkinga is samen met de klant enthousiast regisseur op het gebied van totaalcommunicatie. Eigenaar Gerben Okkinga blikt terug op 25 jaar hard maar met veel plezier en succes werken. ‘’Ieder bedrijf verdient verandering.”

Ooit was het karakteristieke pand aan de Snekerstraat 13 in Bolsward een zuivelschool. Sinds eind jaren ’90 is Okkinga Communicatie er gevestigd en buigt een gedreven team van ruim 20 medewerkers zich onder andere over campagnestrategieën, content voor websites en de inkoop voor (print)advertenties. Eigenaar Gerben Okkinga ontvangt ons hartelijk met cappuccino en steekt dan van wal.

Hart in Friesland

“In 1995 ben ik samen met een compagnon een communicatiebureau begonnen. Drie jaar later ging ik vanuit Arum zelfstandig verder, onder de naam Okkinga Communicatie, een allround communicatiebureau. In 1999 kwam ik hier in Bolsward terecht in ons huidige pand. We richten ons niet op een specifieke branche of dienst, wel is ons speelveld met name het Noorden van het land, waarbij ons hart echt ligt in Friesland. Ons team van ruim 20 medewerkers is verdeeld in twee units: zo’n 10 collega’s werken voor de unit ‘Business en Retail’, onder leiding van Mark Bandstra, de andere 10 werken voor de unit ‘Strategie en Creatie’, onder leiding van Marcel Schiphof. Daarnaast zijn er nog medewerkers in financiële-  en managementfuncties, waaronder ikzelf. Ons doel is onze klanten helpen hún klanten te bereiken. Samen kijken we hoe we de doelgroep op het juiste moment kunnen aanspreken.”

Opgebouwde relatie

En dat doel kan door de inzet van verschillende middelen bereikt worden, zowel online als offline. Soms doet Okkinga een enkele campagne voor een bedrijf, soms de communicatie van A tot Z. Poiesz Supermarkten is hier een mooi voorbeeld van. “Wij mogen al sinds 2007 de communicatie doen voor hen, legt Gerben uit. “We hebben binnen ons bureau hiervoor zelfs een speciaal ‘Poiesz’ team. Alle reclame-uitingen en marketingacties die je van hen ziet, komen bij ons vandaan. Onlangs hebben we alle communicatie uitingen gerealiseerd rondom de start van het 100-jarig jubileum van Poiesz, met onder andere een mooi boek en een prachtige documentaire, die geproduceerd is door BeYoung Media. Het is heel mooi om voor zo’n familiebedrijf te werken. Ons bureau is inmiddels helemaal verweven met hun afdeling marketing, we zijn een verlengstuk van het bedrijf. De opgebouwde relatie met hen is dan ook zeer bijzonder.”

Anticiperen

Naast Poiesz mag Okkinga ook onder meer NHL Stenden Hogeschool, Thialf, Sportstad Heerenveen en Elkien tot haar vaste klantenbestand rekenen. “Maar we hebben ook zeker veel Mkb-bedrijven in onze portefeuille”, licht Gerben toe. “De markt waarin wij opereren is de afgelopen 25 jaar enorm veranderd, zeg maar gerust verdigitaliseerd. De traditionele media, zoals de krant in print, is afgenomen. Daardoor vind je daarnaast vaker diverse toepassingen op social media. Wat dat betreft anticiperen wij elke keer weer op nieuwe ontwikkelingen. De jeugd bereiken we veel door onlinekanalen zoals Facebook, Snapchat en TikTok in te zetten. Zo is het elke keer weer maatwerk om de juiste doelgroep te bereiken.”

Intrigerend spel

Gerben is trots op zijn team dat een mooie mix is van mensen met ervaring en jonge mensen die net klaar zijn met hun studie Communicatie of Media & Design. “Voor ons bedrijf is het goed om op het juiste moment met nieuwe mensen te werken, zo houd je je team fris en fruitig. Maar de combi met ervaren krachten is ook heel belangrijk. Meedenken met klanten, aan goed relatiebeheer doen, concepten bedenken en volop netwerken, dat is iedere dag weer een intrigerend spel. Soms ben ik coach, dan weer aanvoerder die een team samenstelt. Dat hoop ik de komende jaren nog steeds met veel plezier te zijn.”

Vergelijkbare berichten