Kennismaken met andere organisaties, ervaringen uitwisselen en elkaar beter leren kennen. Dat was het doel van de tweedaagse reis naar Rotterdam die de Commerciële Club Noordwest-Friesland (CC NWF) dit najaar ondernam. Voor de ruim vijftig ondernemers die meegingen was de perfect georganiseerde trip een unieke kans om een kijkje achter de schermen te krijgen bij bijzondere organisaties.
Het programma bood een mix van educatieve en inspirerende activiteiten. Zo was er een bezoek aan Maasvlakte 2, waar de logistieke processen van grote bedrijven werden toegelicht. “Het was enorm indrukwekkend om te zien hoe strak alles daar geregeld is. Daar kunnen we veel van leren”, vertelt bestuurslid Ronald Brouwer. Ook een rondleiding door voetbalstadion De Kuip stond op de agenda. “Veel leden hebben een band met voetbal”, legt Ronald uit. “Het was erg leuk om er rond te kijken. Het draait daar niet alleen om voetballers, maar ook om sponsoren, supporters, het stadionbeheer en de ruimtelijke uitdagingen die daarbij komen kijken.”
Netwerk versterken
Voor de CC NWF gaat het bij zulke reizen om het leren van anderen én om het versterken van het netwerk. “Op zo’n reis kom je op een ontspannen manier in contact met andere ondernemers en is er meer tijd voor persoonlijke en diepgaande gesprekken”, vertelt bestuurslid Yen de Jong. “Je praat uitgebreider met elkaar over werk, ervaringen en hoe anderen met uitdagingen omgaan. Zaken die je normaal tijdens netwerkbijeenkomsten even snel bespreekt.”
De ondernemers gaven de inhoud van het programma, na overleg met Rondreiskenner, volledig in handen van reisorganisator Lucia van Oene. Ronald legt uit: “We weten van een eerdere reis dat er veel bij komt kijken. We wilden het nu tot in detail geregeld hebben, van vervoer en verblijf tot eten en drinken.” Yen voegt toe: “Vanuit de club waren Ronald en ik verantwoordelijk voor de reis, maar dankzij Lucia konden we ons volledig richten op de trip. Daardoor hebben we een hele ontspannen reis gehad. Lucia heeft alles tot in de puntjes verzorgd.”
Groot succes
De Rotterdamse reis was een groot succes. De deelnemers waardeerden niet alleen de inhoudelijke bedrijfsbezoeken, maar ook de informele momenten. “Het was inspirerend om te zien hoe organisaties in een grote stad werken. We hebben er veel van geleerd en ideeën mee teruggenomen. Maar ook over de gezelligheid en spontane momenten zullen we het nog lange tijd hebben”, zegt Yen. Met de positieve reacties op zak, kijkt de vereniging uit naar toekomstige reizen en bijeenkomsten die het Noordwest-Friese ondernemersnetwerk versterken.
Ondernemers welkom bij CC NWF
De CC NWF, opgericht op 1 januari 1998 na een fusie van de Commerciële Club Franeker en de Handel & Industrie Groep Harlingen, bestaat 27 jaar. De vereniging telt ruim 250 leden uit Waadhoeke, Harlingen en omliggende gemeenten. Gezelligheid, het bevorderen van onderlinge contacten en regionale samenwerking staan centraal. Jaarlijks organiseert de club vele activiteiten, van netwerkborrels tot bedrijfsbezoeken en avonden met sprekers, altijd met de insteek kennis en plezier te combineren. “Ook ondernemers uit aangrenzende gemeenten, of ondernemers die in het gebied wonen maar elders een bedrijf hebben, zijn van harte welkom”, benadrukt Ronald.
Kijk voor meer informatie – en eventueel aanmelden – op www.ccnwf.nl
Rondreiskenner: zorgeloze reizen op maat
Rondreiskenner uit Drachten is gespecialiseerd in maatwerkreizen voor particulieren en bedrijven. Eigenaresse Lucia van Oene: “Wij verzorgen persoonlijke reizen waarbij we alles regelen: vervoer, verblijf, (lunch- en diner-) reserveringen en alle details. Ons team onderhoudt direct contact met klanten en lokale agenten, waardoor alles soepel verloopt. We gaan voor een zorgeloze ervaring.”
Voor CC NWF stelde ze een tweedaags programma samen. “Ik heb alle activiteiten afgestemd op de wensen van de groep en begeleidde de ondernemers tijdens de trip persoonlijk, zodat zij zich volledig konden richten op hun bezoek.”
Betrokken en flexibel
Lucia’s aanpak kenmerkt zich door betrokkenheid en flexibiliteit. “Wij zijn 24/7 bereikbaar en lossen eventuele problemen direct op. Het persoonlijke contact en aandacht voor details maken dat mensen zich ontzorgd voelen. Het enthousiasme van deze ondernemers zegt alles: dat is waar we het voor doen.”