Post-its voor versterking Ondernemerskring Heerenveen

Een 25-tal ondernemers uit Heerenveen werden door Wilstra en Mintjes met drie vragen aan de slag gezet. In korte sessies van vijf minuten werden zoveel mogelijk post-its beschreven met uitdagingen waar de OKH mee aan de slag wil. ‘Hoe kunnen we de betrokkenheid en verbinding van onze leden vergroten?’, ‘Hoe kunnen we ervoor zorgen dat we elkaar onderling nog beter versterken, zodat we elkaar zakelijk weten te vinden?’ en ‘Hoe kunnen we nieuwe leden werven en zorgen dat bestaande leden hun lidmaatschap waardevol vinden?’.

Wilstra en Mintjes hanteerden hun beproefde methode van Scrum & Design Sprint, die voor innovaties in het bedrijfsleven wordt ingezet. ,,Vaak leven er bij ondernemers veel goede ideeën, maar doordat ze er te lang over nadenken, worden ze ingehaald. Terwijl ze het zelf misschien wel sneller, beter of mooier voor ogen hadden”, legde Annemieke Mintjes uit. ,,Bovendien worden er vaak dingen ontwikkeld, waarbij vervolgens uit het oog wordt verloren wat het doel precies was. Het is leuker om samen, met ieder zijn eigen eigen specialiteit zo’n proces aan te vliegen”, vulde Evert Wilstra aan. Hij maakte een vergelijking met ‘The A-Team’ uit de bekende tv-serie. ,,Samen komen die tot een krachtig idee of oplossing.”

De korte sessies zijn voor Wilstra en Mintjes vaak het startpunt. De beste ideeën van de post-its leveren een prototype van een innovatie op, die vervolgens kan worden getest. ,,De ondernemers hebben nu ook ervaren dat je in korte tijd tot goede ideeën kunt komen”, concludeerde Mintjes. De avond heeft behoorlijk veel input opgeleverd, waar de OKH mee aan de slag kan. ,,Wij zijn ontzettend blij met dit cadeau”, reageerde OKH-voorzitter Wilko Jan Aardema na afloop, ,,Ons doel is uiteindelijk dat Heerenveense ondernemers onderling kennis delen en kennissen van elkaar worden. Daar zit wel tijd in, maar we gaan er mee aan de slag.”

Vergelijkbare berichten