Van der Valk Drachten: met een frisse aanpak de zakelijke markt ‘binden’

‘De essentie van hospitality? Dat is verwachtingen overtreffen; altijd iets méér bieden dan gasten verwachten.’ Annet Mossel en Sjoerd Langebeek zeggen het bijna in koor. Beide verpersoonlijken ze een nieuwe generatie die met een frisse blik de hospitality sector wil vernieuwen. Sjoerd als vierde generatie uit het beroemde Van der Valk-geslacht en Annet als jong talent, met toch óók al vele jaren horeca-ervaring. Van der Valk Drachten wacht met spanning of ambitieuze nieuwbouwplannen op bijna dezelfde locatie de komende jaren door kan gaan. Daarover lopen nog procedures. Toch wilde het hotel daar niet op wachten. Hotelkamers werden aangepakt en voor de zakelijke markt zijn inmiddels alle zalen drastisch gerenoveerd. Het doel: iedere zakelijke relatie precies dát bieden waar behoefte aan is.

Met de ligging aan de Lavendelheide in Drachten, daar waar de A7 (Heerenveen- Groningen) en de N31 (Leeuwarden-Oosterwolde) elkaar ontmoeten, ligt het Van der Valk Hotel Drachten strategisch gezien wel op één van de allerbeste plekken van het noorden. Sjoerd Langebeek beaamt ook dat ligging zeker voor de zakelijke markt hét Unique Selling Point is. Toch wil het hotel voor de zakelijke gast veel méér zijn dan alleen een goed bereikbare plek. ‘Ook richting de zakelijke markt willen we verwachtingen overtreffen’, zegt Annet Mossel. ‘Dat is ook een belangrijke deel van mijn functie. We willen de zakelijke markt verrassen met prachtige faciliteiten, maar ook met een slimme manier van meedenken.’

‘Break out-ruimtes’

Een gevolg van die ambitie is de recente upgrade van alle vergaderzalen, zo leren we. Langebeek: “We hebben zes zalen (Van der Valk Drachten heeft overigens negen zalen, maar daarvan zijn de zes kleine/middelgrote zalen aangepakt, red.) en die hebben we serieus aangepakt. Een moderne frisse aankleding, maar ook een upgrade van alle audiovisuele middelen. Daarbij hebben we zogenaamde ‘break out-ruimtes’ gecreëerd. Wanneer je aan het vergaderen of brainstormen bent kun je pauze nemen wanneer je wilt en dan loop je even naar zo’n ruimte. Daar staan de koffie, thee en alle lekkernijen dan al klaar. Voorheen stond dat allemaal in je eigen vergaderruimte; nu staat het in een ruimte waar we het ieder moment van de dag kunnen aanvullen.” Mossel: “Het concept is al bij veel Van der Valks beproefd, maar uit de eerste reacties blijkt dat het ook bij ons zeer aanslaat. Het geeft de gast de kans om even de benen te strekken en van decor te wisselen.”

‘Ontzorgen’ is een woord dat tegenwoordig wel érg veel wordt gebruikt, maar het is exact wat Van der Valk Drachten wil doen met de zakelijke relaties. “Dat kan best ver gaan”, zegt Langebeek. “En daar hoort bijvoorbeeld ook een vergaande digitalisering bij, zodat de klant gemakkelijker en sneller kan reserveren. Annet werkt daar hard aan met ons team.”

Mossel: “Je wilt in je vak steeds nadenken over de vraag: wat kan logischer en gemakkelijker voor de klant? Uiteraard is onze ligging belangrijk. Ook de beschikbaarheid van veel parkeerruimte met ook nog eens de meeste laadpalen voor elektrische auto’s is een plus. Maar het kan ook gaan om communicatie. Alles gestructureerd aanpakken; zorgen dat de klant bijvoorbeeld niet van alle kanten aanbiedingen per mail krijgt, maar op de juiste momenten over vernieuwingen wordt geïnformeerd die relevant voor de klant zijn.”

Goed gevoel

Waar het altijd om blijft draaien is de gast een goed gevoel bezorgen, zo bevestigen de jonge managers nog maar eens. “Dat klopt”, stelt Langebeek. “En dat betekent: veel aandacht voor ons personeel. Zit iemand even met een privéprobleem en daarmee niet lekker in zijn vel dan gaan we in gesprek en kijken we in hoeverre we kunnen ondersteunen. We willen echt dat iedereen hier met prettige vibes aan het werk is, want dat springt ook over op de gast.”

Van der Valk Drachten

Vergelijkbare berichten