Kooi Camerabewaking bestaat 12,5 jaar

Wat begon als kleine Friese startup met één enkele camera in het Zeeuwse Sint Philipsland, groeide uit tot serieuze speler in de internationale markt van mobiele camerabewaking en broeidetectie. “Met inmiddels 5000 systemen in maar liefst 22 landen mogen we ons gerust Europees marktleider noemen,” aldus CEO Peter Schollmann. Op 8 juni bestaat Kooi Camerabewaking 12,5 jaar.

Twee dagen nadat oprichter Pieter Kooi op 15 december 2010 zijn eerste Unit For Observation (UFO) in Sint Philipsland operationeel heeft gezet, wordt een indringer op het terrein betrapt die meteen de benen neemt. Voor de klant, de Duitse windturbine fabrikant Enercon, bewijst mobiele camerabewaking meteen haar kracht. Het betekent een kickstart voor wat dan nog Kooi Security heet.

Buitenlandse groei

Zowel in binnen- als buitenland groeit Kooi direct hard. Vooral door de immens grote vraag naar tijdelijke camerabewaking op bouwterreinen en wind- en zonneparken. In 2012 is Kooi Security al in 5 Europese landen actief: de Benelux, Duitsland en Frankrijk. In datzelfde jaar wordt het eigen Kooi Alarm Center (KAC) geopend, iets wat uniek is in Europa. Van hieruit kunnen de specialisten 24/7 de beelden van de UFO’s nauwgezet monitoren en desgewenst hulpdiensten inschakelen. Later volgen ook meldkamers in Frankrijk en Duitsland. Op 1 augustus 2017 is Kooi Security actief in 20 landen.

De geboorte van de RED

Op 1 juli 2018 wordt de eerste Rising Early Detection (RED) geïnstalleerd. De RED is een thermometrische camera die 360 graden kan draaien en broei detecteert in alle soorten afval. Inmiddels zijn al meer dan 150 RED-systemen in Europa actief bij afvalverwerkers en recyclingbedrijven.

Anno nu

Inmiddels werken bij Kooi ruim 230 medewerkers die garant staan voor het succes van het bedrijf. Kooi is al actief in 22 landen met 14 kantoren in zevenlanden. De UFO’s en RED’s hebben al meer dan 36.000 sites in Europa beveiligd. Alle producten worden daarbij nog steeds inhouse gemaakt. Liefst 5000 systemen zijn daarbij al succesvol geplaatst. “En er is nog steeds een enorm potentieel waarbij we jaarlijks 30% hopen te groeien,” zegt Schollmann. “Kooi wil ook topwerkgever blijven en haar medewerkers de ruimte geven zich optimaal te ontwikkelen. Tot slot doen we geen concessies aan onze duurzaamheidsambities en zullen onze producten niet alleen steeds innovatiever maar vooral ook duurzamer geproduceerd worden.”

Vergelijkbare berichten