Open Vragen aan Ondernemende Studenten: David de Waal (JaDa Consumentenartikelen)

In de nieuwe rubriek Open Vragen aan Ondernemende Studenten geeft Ondernemend Friesland het podium aan studerende starters. Jonge ondernemers aan het begin van hun carrière; vol ambitie en plannen. Met vandaag: David de Waal, eigenaar van JaDa Consumentenartikelendie studeert bij NHL Stenden, onder de vleugels van het Center for Enterpreneurship.

Hoe heet je bedrijf en wat is de core business?

Ons bedrijf heet: “JaDa Consumentenartikelen”. Wij zagen dat er veel behoefte was aan zonnepanelen op voer- en vaartuigen en dat er veel kennis over zonnepanelen ontbrak bij deze doelgroep. Toen is het bedrijf in april 2020 opgericht, met als doel om in deze behoeften te voorzien. Wij besteden erg veel aandacht aan een hoge service. Bij ons kan iedereen altijd terecht met al hun vragen en wij maken hier ook tijd voor vrij. Ondertussen is JaDa Consumentenartikelen een snelgroeiend bedrijf; ons assortiment bestaat uit plug & play zonnepanelen-sets, accu’s, gereedschap, accessoires en 230V omvormers. In ons assortiment vind je onder andere premium merken zoals Victron Energy en Renogy. Daarnaast kunnen wij op aanvraag ook grotere projecten doen; denk bijvoorbeeld aan een zonnepaneleninstallatie voor huizen met een accusysteem.  

Welke valkuilen heb je moeten overwinnen?

Stel je eens voor… je bent een student en je wilt een bedrijf in zonnepanelen beginnen. Dan kijk je eerst naar jezelf, je hebt bijna geen geld en middelen en geen kennis over ondernemen en de markt. Dan kijk je om je heen en zie je dat er enorm veel concurrentie is, wat doe je dan? Dit is de situatie waar de ondernemers van JaDa Consumentenartikelen zich in bevonden, en dit is hoe zij deze beginfase hebben overwonnen. Ten eerste hebben wij ons in de producten en in de markt verdiept. Uiteindelijk hebben wij naar de concurrenten gekeken en gekeken hoe wij dit beter kunnen doen. Veel concurrenten verkochten producten los, maar wij konden de producten niet goedkoper aanbieden dan de concurrenten omdat wij niet veel geld hadden om in bulk in te kopen. Toen gingen wij complete sets maken, dus met een zonnepaneel, een laadregelaar, een dakdoorvoer en kabel. Hierdoor boden wij een goede service aan, zodat klanten niet bij verschillende leveranciers producten hoefden te kopen. Hierdoor konden wij toch een hogere prijs vragen. Wij hadden wel een beetje spaargeld en daarmee kochten wij wat voorraad in, dit was een beetje eng in het begin, maar ik dacht bij mijzelf: ‘wat ik anders met het geld zou doen?’ En het antwoord was dat ik het anders aan entertainment had uitgegeven. Met die gedachte had ik eigenlijk niets te verliezen. Vervolgens verkochten wij deze voorraad en met de winst kochten wij steeds meer voorraad in. Ondertussen kregen wij steeds meer kennis en werd het assortiment en het bedrijf steeds verbeterd!

Wat wil je in de toekomst bereiken?

Dit is onze missie: “Zorgen dat niemand meer zonder stroom zit onderweg, zonder dat dit ten koste gaat van het milieu”. Dit is uiteraard een hele langetermijn-missie, en mogelijk wordt deze missie pas over honderd jaar bereikt.  

Welke ondernemer is je voorbeeld of inspireert je?

Er zijn meerdere ondernemers die mij inspireren, maar waar ik zelf de meeste inspiratie uithaal zijn ondernemers die met een nieuw idee komen en hier ook daadwerkelijk serieus mee aan de slag gaan. Dus de nieuwe ondernemers; zij hebben vaak veel nieuwe ideeën en zijn de ondernemers van de toekomst. Vaak zijn dit hele enthousiaste mensen en ze beginnen vaak vanaf niets waardoor ze behoorlijk creatief zijn. Als je je omringt met dit soort mensen dan heeft dit een positieve invloed op jezelf, want als je constant over geld en ondernemen praat, dan krijg je veel ideeën en je raakt ook gemotiveerder.

Heb jij een ondernemerstip voor andere startende ondernemers?

Als je een doel hebt en hier echt voor gaat, dan kan je dit doel halen: dus geef niet op als je de eerste maand nog niets hebt verkocht, maar kijk kritisch naar jezelf wat je anders kan doen en geef niet iemand anders de schuld, want het is jouw bedrijf. Om een bedrijf succesvol te maken moet je vooral veel nadenken en hiermee aan de slag gaan, om goed te kunnen nadenken moet je mentale gezondheid op orde zijn. Je moet positief kunnen denken en tegen een tegenslag kunnen. Ik kijk zelf bijna geen tv en zit ook bijna niet op sociale media, want ik wil niet dat mijn hoofd vol komt te zitten met onbelangrijke dingen en dit is uiteraard tijdverspilling. Want in de tijd dat iemand 2 uur tv zit te kijken, dan heb ik alweer 5 nieuwe producten op de website gezet, 4 klanten geholpen en een nieuwe advertentiecampagne gestart.

Vergelijkbare berichten