Rederij vooruit zet grote stappen naar de toekomst

Rederij vooruit werkte samen met scheepswerf SRF in Harlingen en er is de afgelopen 6 weken hard gewerkt aan boord van de Josina Elisabeth. Deze bijna 41 meter lange tweemast klipper voor 34 personen overnachten en 55 dag gasten is op de werf flink onder handen genomen. Het schip heeft een re-fit van de motor gekregen. De Oude gardner (6 cilinder) is vervangen door een stage 5 Iveco-scheepsmotor.

Het werd nog een hele operatie. Eerst moest een groot gat in het zogeheten roefdak gemaakt worden van maar liefst 3 meter bij 1,5 meter. Eenzelfde gat werd vervolgens in de vloer gemaakt. De scheepsmotor was niet van plan zijn plek meteen af te staan. Alle bouten zaten vaster dan vast. Met warm stoken, mokerslagen en spierkracht lukte het dan eindelijk om de motor los te maken.

Motor installeren

Vervolgens kon de oude zware motor uit het schip getild worden. In de machinekamer moest alles aangepast worden aan de nieuwe motor. Andere schroef, aanpassing van motorsteunen, keerkoppeling, nieuwe bedrading, etc. War eerst gedacht werd aan een klus van 4 weken is het uiteindelijk na 6 weken opgeleverd.

Testvaart

Bij de testvaart was de reactie van schipper Axe: ‘wat een verschil!’ Wat een kracht en toch zo’n stille motor. Stage 5 motoren zijn schoner dan andere motoren en stoten minder schadelijke stoffen uit. Maar dat betekent niet dat ze inboeten aan vermogen. Iveco is wat dat betreft een echte voorloper. De stage 5-motoren onderscheiden zich door hoge prestaties, milieuvriendelijkheid en energiezuinigheid. Op vrijdag 28 april is de eerste tocht aan boord van de Josina Elisabeth. Klaar voor de toekomst met minder CO2-uitstoot.

Vergelijkbare berichten