Rein Brandsma (BDM) – ‘Ons verder ontwikkelen, meegaan met de tijd en de juiste mensen aantrekken: daar werken we hard aan’

Twee jaar geleden neemt Brandsma Digitaal Meten (BDM) zijn intrek in een hagelnieuw bedrijfspand in Bolsward. Wat voor oprichter Rein Brandsma op een zolderkamer begon, is inmiddels uitgegroeid tot een prijswinnende, duurzame en maatschappelijk betrokken organisatie. Brandsma legt uit wat het winnen van de Ondernemersprijs in 2021 met BDM heeft gedaan en wat tegenwoordig de grootste uitdagingen zijn.

Even terug naar 2021:BDM wint de ondernemersprijs, waardoor het zich een tijdlang het beste bedrijf van Súdwest-Fryslân mag noemen. Een fraaie eretitel. BDM wint de prijs, omdat er op een drietal thema’s wordt uitgeblonken: bedrijfsvoering, ondernemerschap en innovatie. Brandsma blikt terug: “Er kwam een oproep vanuit de gemeente om mee te doen aan de ondernemersprijs. Toen we vervolgens zelf werden benaderd, heb ik het idee een maandje laten bezinken. Ik besloot om mee te doen. Een nieuw pand, we bestonden vijftien jaar, de koers die was uitgezet. Het moment was goed.”

De jury oordeelt dat ‘BDM vooroploopt in eerdergenoemde thema’s, gedragen door de puurheid en passie onder de 28 medewerkers’. Brandsma gaat in op de koers en richting die BDM in die periode is ingeslagen. “We werkten altijd al klantgericht”, gaat hij verder, “maar hebben de focus heel duidelijk gelegd op de combinatie van ons specialistische werk en de vraag vanuit de klant. Onze apparatuur voor maatvoering en landmeetkunde ontwikkelt zich razendsnel. Door hierin mee te gaan kunnen we onze klanten ontzorgen, maatwerk leveren en meerwaarde creëren.”

Meegaan met de tijd

De ontwikkelingen binnen de verschillende disciplines van BDM hangen samen met nieuwe meetinstrumenten, het werken met (big) data, drones en artificial intelligence (AI). “Waar we voorheen twee dagen nodig hadden om iets te meten, doet een drone dat in een kwartier. De hoeveelheid data die daarbij vrijkomt is omvangrijk. Dáár moet je ook iets mee. Data verzamelen, analyseren én toepassen. Dat begint bij het personeel.” Het meegaan met de tijd is dus inherent aan kundige medewerkers. Dat is een uitdaging. “Het aantal vakmensen in deze branche is schaars, ook omdat de opleiding landmeetkunde naar de achtergrond is verdwenen. Mijn doel is om het vak aantrekkelijk te maken, waarbij we met nieuwe collega’s duidelijke afspraken maken. Wat kun je verwachten? Welke trainingen heb je nodig? We maken een roadmap voor die cruciale eerste periode.”

Het DNA van BDM

Brandsma wil verder groeien, met de juiste mensen. Hij weet wat daarvoor nodig is. “Ik spreek wel eens van het BDM-DNA. Dat betekent affiniteit met onze specialismes hebben en zowel veeleisend, gemotiveerd als flexibel zijn. Dat laatste heb je nodig om mee te denken met de klant. Daar krijg je een verantwoordelijke baan met veel vrijheden voor terug. Met een gevoel van saamhorigheid, wat we krijgen door samen te werken aan de meest uiteenlopende projecten, maar ook via leuke teamuitjes. Daarnaast staan we stil bij je vitaliteit. Zo zijn we actief bezig met het beheersen van klachten in ons werk en bieden we begeleiding via personal training. Werk, privé en fitheid moet in balans zijn, dus daar hebben we aandacht voor”, sluit Brandsma af.

Vergelijkbare berichten