Oranjewoud Export Academy zet zich in voor exporttalent

Deze mix heet het ‘Export Lab’. Een programma van duizend dagen, waarin aanstormend talent wordt ingezet op een concrete opdracht, om ergens op de wereld voor de ondernemer een nieuwe markt te ontwikkelen. Het vinden en ontwikkelen van dat juiste talent is de core competence van de Oranjewoud Export Academy.

De Oranjewoud Export Academy richt zich daarbij niet specifiek op studenten van mbo, hbo of wo niveau. “Het hebben van een juist diploma is voor ons niet het belangrijkste”, aldus directeur Joyce Walstra. “We hechten veel meer waarde aan karakter, doorzettingsvermogen, drive en een goede houding. Een avontuurlijk ingesteld persoon met koopmansgeest heeft veel meer kans van slagen dan iemand die alleen maar een papiertje heeft waaruit een bepaald opleidingsniveau blijkt.”

Tijdens de zogenaamde ‘matchingsday’, waar bedrijven en exporttalent elkaar ontmoeten, zijn die persoonlijke elementen dan ook extra belangrijk, aldus Walstra. “De kandidaten stellen zich voor in de vorm van een pitch. In veel gevallen gaat het dan niet om diploma’s, maar juist óók om de persoon zelf: hoe staat hij of zij in het leven? Welke commerciële bijbaantjes heeft hij of zij gedaan tijdens de studie, welke buitenlandse ervaringen heeft men opgedaan, hoe initiatiefrijk is men geweest?”

Toch zijn die commerciële bijbanen en een reeks mooie reizen op de CV nog niet voldoende, zo legt Walstra uit. “Niet iedereen komt binnen in het Export Lab. Er is plek voor een selecte groep. Na het insturen van een motivatie worden geïnteresseerden uitgenodigd voor een intake waarin verwachtingen en drive worden besproken. En als we dan met elkaar verder willen word je uitgenodigd voor de selectiedag. Je volgt die dag een training en houdt aan het einde van de dag een pitch voor drie exportmanagers. Zij bepalen wie worden toegelaten. Eenmaal toegelaten ga je door naar een bootcamp van vijf masterclasses waarin je wordt voorbereid op een matching met je toekomstig werkgever.”

Na de matching start het duizend dagen programma. Een nieuwe markt ontwikkelen is niet eenvoudig en leren van ervaring is daarin volgens de Oranjewoud Export Academy van onderscheidend belang. De trainers, mentoren en storytellers die het talent in die tijd ontmoet, hebben allen een onderscheidend trackrecord in export en internationale sales.
Niet alleen het talent groeit in het Export Lab, maar ook de onderneming die het talent een plek biedt. Walstra: “De afdeling en medewerkers van het bedrijf waar het talent werkt worden intensief bij het programma betrokken. Immers, voor succesvolle export heb je de hele organisatie nodig. Zo krijgen de ondernemers en de mensen in hun organisatie via het programma ook weer nieuwe inzichten mee waarmee ze aan de slag kunnen. En zo leveren we niet alleen een jonge exportmanager af die weet hoe een nieuwe markt ontwikkeld moet worden, maar helpen we ook exporterende ondernemers in de regio.”

Betrokkenen zijn enthousiast, zo vertelt Walstra. Niet alleen de deelnemers in het Export Lab, maar ook de trainers, exportmanagers en storytellers waar een beroep op wordt gedaan. Iedereen vindt het leuk om over z’n vak te vertellen, kennis te delen en jonge mensen en mede-ondernemers verder te helpen. “Exportmanagers van vandaag helpen zo de exportmanagers van morgen”, zegt Walstra. “Zo helpen we mee de exportpositie van Noord-Nederland te versterken.”

Vergelijkbare berichten