GroenLeven nieuwe hoofdsponsor SC Heerenveen

Wat is GroenLeven

Wie zijn ze? Wel, Groenleven houdt zich sinds 2011 bezig met de duurzame energie en heeft zich in korte tijd ontwikkeld tot grote speler. Waar het begon met het verkopen van zonnepanelen vanuit een garage, plaatste het bedrijf twee jaar later het grootste zonnedak van Nederland in Klazienaveen. Wat de onderneming volgens directeur Sytse Bouwer uniek maakt, is de volledigheid van diensten die het aanbiedt: “Wij zijn de enige in Nederland die het hele proces van begin tot eind beheren, waardoor er veel minder verschillende schakels zijn en alles veel transparanter en goedkoper is. Daarnaast boden wij een als eerste Nederlandse partij opbrengstgarantie. Wanneer het van tevoren vastgestelde rendement niet wordt bereikt, zetten wij dat recht. Wij verkopen niet alleen een product, maar gaan een relatie aan met de klant.”

Duurzame relatie

Er gingen geruchten dat er grote spelers in de race waren voor het sponsorschap van de Friese club, zoals CoolBlue en Corendon. De naam van GroenLeven is echter niet eerder gevallen. “Ik ben blij dat wij de naam tot het laatste moment hebben kunnen stilhouden,” zegt Henk Bloemens, Commercieel Manager van SC Heerenveen. Gesprekken met bedrijven als CoolBlue zijn er volgens Bloemens nooit geweest: “Was het maar zo dat de sponsoren in de rij stonden. Wij zijn al sinds begin juni in gesprek met GroenLeven, welke bereid was een investering te doen en te bouwen aan een duurzame relatie. Wat zo mooi aan deze relatie is, is dat beide bedrijven een maatschappelijke functie en Friese roots hebben. Wat dat maatschappelijke engagement betreft: GroenLeven werkt veel met mensen onderaan de arbeidsmarkt”.

Hoewel beide partijen een contract van drie jaar getekend hebben, is het de bedoeling dat het een langetermijnrelatie wordt. “Natuurlijk hopen wij ook vijftien jaar – of zelfs langer – op het shirt van SC Heerenveen te staan,” verwijst Bouwer naar de uitzonderlijk lange relatie tussen SC Heerenveen en de vorige hoofdsponsor Univé.

Niet alleen op het veld zal die relatie te zien zijn. “We kunnen veel voor elkaar betekenen”, stelt Bloemens. “Groenleven steunt ons uiteraard financieel. Daartegenover hebben wij veel contacten, zoals businesspartners en supporters, waarbij wij de producten van GroenLeven weer onder de aandacht kunnen brengen”, verklaart Bloemens. Bouwer bevestigd deze verklaring: “Wij kunnen zo ons netwerk uitbouwen. Duurzaamheid is een heel nieuwe economie waarin steeds meer ondernemers willen investeren. Daarnaast is gemeente Heerenveen geïnteresseerd in verduurzaming, waarin wij samen een rol hopen te kunnen spelen.”

Extreme stadion make-over

Over enkele jaren zal het Abe Lenstra stadion echter niet bedekt zijn met zonnepanelen. “Daar is het dak simpelweg niet geschikt voor. Wel zijn andere gebouwen van Sportstad geschikt, zoals de turnhal en het zwembad. Daarnaast willen wij graag parkeerplaatsen overdekken met carports waarvan het dak uit zonnepanelen bestaat,” zegt Bouwer.

Opkrabbelen

SC Heerenveen heeft een zware periode achter de rug. Tussen oktober 2015 en april 2016 is het gehele bestuur vernieuwd. Daarnaast viel afgelopen voetbalseizoen tegen waardoor de club het komend seizoen met € 750.000 minder moet doen dan verwacht. Hoewel Bloemens niet over euro's wil spreken, zegt hij dat GroenLeven een 'mooi bedrag' betaalt. “Bedragen zoals die er vroeger waren voor sponsoring, die zijn er nu niet meer,” verklaart Bloemens: “We maken een frisse start en krabbelen langzaam weer op.”

Nuchtere Friezen

Zelfverzekerd is Bouwer zeker: “Wij kunnen het zelf, wij willen met deze relatie laten zien dat wij geen Russen of Chinezen nodig hebben om betaald voetbal te kunnen spelen. Het is nu nog een beetje dromen, maar als dat lukt dan zouden wij daar heel gelukkig van worden”.

Delen via

Vergelijkbare berichten