De uitdaging van Klaas Wijnsma van Omrin Bedrijfsafval

“Ik werkte tot 2011 in de gevelbouw en maakte toen de overstap naar Omrin Bedrijfsafval. Een stap die voor mij op het juiste moment kwam. Ik kwam in een wereld vol dynamiek en innovatie. Niet dat er in de bouw geen mooie dingen gebeuren. In tegendeel. Maar de markt is vrij conventioneel. In de wereld van afval bouw je werkelijk aan de economie van morgen. Door afval niet als last te zien, maar als grondstof, waarmee je bedrijfsprocessen schoner en economisch efficiënter kunnen worden gemaakt.”

Klaas Wijnsma; alles is in beweging

Klinkt al een ideaal werkveld, maar de praktijk is zoals altijd niet zonder hindernissen, zo leren we. Wijnsma: “Alles is in beweging. Dat geeft echt een kick. De vraag vanuit de markt, maar ook wat er wel en niet kan. Denk je een oplossing te hebben; wordt er weer iets nieuws uitgevonden. In beginsel is alles mogelijk, maar de praktijk van alledag leert je dat heel veel gewoon draait om efficiency. En in onze markt heeft dat veel te maken met kritische massa.”

Rolcontainers

Als voorbeeld van zijn betoog schildert Wijnsma de markt voor de zogenaamde rolcontainers. De containers kent iedereen uit de particuliere sector, maar ook bij bedrijfsafval van Omrin bepalen ze toch ruim 60 procent van het portfolio. “In die markt hebben wij een stevig marktaandeel. Ik denk wel ruim 30%. We kunnen met onze tarieven goed concurreren, maar alles draait om dichtheid. Het is natuurlijk niet ingewikkeld: hoe meer je klanten bij elkaar zitten in flinke aantallen, hoe lager je voorrijkosten worden. Op dit moment zijn de voorrijkosten nog hoger dan de verwerkingskosten.”

Diezelfde kritische massa is ook de grootste drempel bij het doorvoeren van innovaties, zo vertelt Wijnsma. “Neem het inzamelen van kunststoffen. Dat gebeurt wel, maar het kan nog veel beter. Alleen, dan moet je grote aantallen hebben. Nu is het voor de meeste bedrijven gewoon gemakkelijk om het met de gewone rolcontainer mee te sturen. Maar wanneer je, met name gevoed door de grotere industrie, meer grote en kleine klanten tegelijk kunt bedienen wordt het interessanter om daar een eigen auto voor te laten rijden.”

Klantvriendelijkheid

Een prijsmarkt dus, de wereld van bedrijfsafval? Ja en nee, zegt Wijnsma. “Zeker, prijs is ontzettend belangrijk. Maar bij Omrin bieden we nog meer onderscheidend voordeel en ook dat wordt gewaardeerd. Klantvriendelijkheid bijvoorbeeld. Gemakkelijk gezegd natuurlijk, maar wij proberen dat concreet te maken. Door bijvoorbeeld zeer transparante facturen te verzenden, door mee te denken met oplossingen, waarmee bedrijfsprocessen efficiënter worden. Maar ook door bereikbaar en toegankelijk te zijn. Onze accountmanagers spreken Nederlands en Fries, zijn telefonisch goed bereikbaar en moet er eens diepgaand gesproken worden, dan zitten ze binnen 24 uur bij de klant aan tafel.”

Dan is er nog dat goede voorbeeld, dat volgens een bekend gezegde ‘goed doet volgen’. Wijnsma: “Ja, we moeten onze ambities natuurlijk in onze daden tonen. Nou; een mooi voorbeeld vind ik ons wagenpark. We hebben voor de rolcontainers nu zeven auto’s op de weg. Drie er van rijden op aardgas. En vanaf begin volgend jaar is dat biogas. Dat vind ik een echte stap vooruit. Dat biogas wordt opgewekt bij de vergisting van afval. Dan rijden onze auto’s dus op ons eigen afval.”

Omrin Bedrijfsafval

Klanten: ruim 6.500 in segment bedrijfsleven. Van MKB tot industrie (o.a. Batavus, Dokkumer Vlaggen Centrale en vele anderen)

Weetje: Omrin-auto’s rijden vanaf 2016 op biogas

Delen via

Vergelijkbare berichten