Samenwerking Raethuis en Salariszaken

Het nieuwe jaar net begonnen, maar van rustig opstarten is bij Raethuis Accountants en Salariszaken geen sprake. Het begin van het nieuwe jaar is juist één van de drukste periodes van het jaar. Zijlstra: “De overgang van nieuwe klanten vindt plaats aan het begin van het jaar, dus daar hebben we nu mee te maken. Het gaat trouwens erg soepel tot nu toe. Door een goede voorbereiding en juiste software en processen gaat de overgang bij onze nieuwe klanten zonder noemenswaardige hick-ups.”

Raethuis en Salariszaken werken al meer dan vijf jaar samen. Ze vinden elkaar in een gedeelde visie op het gebied van procesoptimalisatie en klantbenadering. Een kleinschalige opzet, korte lijnen, niet een factuur willen opleggen voor elk telefoontje. De Jong: “Klanten vragen ons vaak of we ook salariszaken voor ze willen regelen. Dan kunnen we mensen intern aannemen die deze werkzaamheden op zich nemen, maar veel liever zoeken we de samenwerking met een specialist. Als je het zelf gaat invullen, wordt bijvoorbeeld de continuïteit al snel kwetsbaar. Een samenwerking zoals we die nu met Salariszaken hebben is veel efficiënter. Uiteindelijk is salarisadministratie echt een vak.”

“Er komt veel meer bij kijken dan soms wordt gedacht”, vult Zijlstra aan. “Het is meer dan alleen een loonstrookje uitdraaien met een bruto en nettobedrag. Je hebt te maken met pensioenrechten, CAO, arbeidsrechtelijke zaken en jaarlijkse veranderingen in wetgeving. Als werknemers hierover vragen hebben, moet je ook een juist antwoord hebben.”

Online samenwerken

Zowel in de accountancy als in de salarisadministratie is de tijd van grote ordners en handmatig invoerwerk voorbij. Zijlstra: “Ik denk dat wij en ook Raethuis een heel goed online platform bieden. De klant kan online inloggen om zaken door te geven en in hetzelfde portaal doen wij ook onze werkzaamheden. Er zijn mogelijkheden om te koppelen met andere systemen, bijvoorbeeld boekhoud- of tijdsregistratiesystemen. Dat creëert een efficiënte workflow en is een enorm positieve impuls in de samenwerking met klanten.”

“Als klanten contact met ons zoeken om ervoor te zorgen dat wij mutaties door kunnen voeren, zien wij daarin weinig meerwaarde”, voegt De Jong toe. “Het is belangrijk dat gegevens op een juiste manier worden verwerkt, maar dat kan veel beter online dan dat wij het handmatig doen. Is ook minder foutgevoelig. Juist door het zo te doen hebben we veel meer tijd voor onze klanten, voor het beantwoorden van vragen en het geven van advies. Daar ligt onze meerwaarde.”

Delen via

Vergelijkbare berichten