De parels van Noordoost Friesland

Eybergen, tevens directeur van Camping & Vakantiepark Bergumermeer, snapt ook wel waarom er is gekozen voor foto’s van Noordoost Friesland. “We hebben een prachtig gebied hier met meerdere parels. Natuurlijk hebben we de twee unieke Nationale parken Âlde Feanen en Lauwersmeer. De stad Dokkum is een pareltje en ook de Friese Wouden. Dan heb je nog het Bergumermeer en het meer de Leijen en zitten we ook nog eens tegen de Waddenzee aan. Allemaal prachtige plekken dichtbij elkaar.”

Om de promotie van Noordoost Friesland in goede banen te leiden werd in 2014 Stichting RMT opgericht, gedragen op de drie hoofdpijlers ‘netwerk’, ‘gastheerschap’ en ‘marketing’. De stichting vertegenwoordigt meer dan vierhonderd toeristische ondernemers in Noordoost Friesland. Er is een dagelijks en algemeen bestuur, maar de zogenaamde ‘spinnen’ zijn de drijvende krachten waar RMT op drijft. Na meer dan vier jaar nam Elizabeth Pilat in juni afscheid van deze spin-functie en neemt Liesbeth Schievink sindsdien haar plaats naast Lisette Grasmeijer in. Eybergen: “Pilat heeft veel voor ons betekend. Ze heeft ons geholpen met een aantal mooie ontwikkelingen zoals de bloggers events, het Inspiratiefestival LF2018, het mee helpen opzetten en vullen van de website eropuitinfriesland.nl en het bijhouden van onze verschillende social mediakanalen. Met Schievink willen we nu weer de volgende stappen richting toekomst maken.”

“Gelukkig pas ik er met mijn voornaam helemaal tussen. Elizabeth, Lisette en Liesbeth, hoe verzin je het”, vult Schievink lachend aan. “Maar zonder gekheid. Iemand uit mijn netwerk attendeerde me op het vrijkomen van deze functie omdat hij dacht dat het iets voor mij zou zijn. Ik ben op het Inspiratiefestival LF2018 geweest en met Grasmeijer in gesprek gegaan om te voelen of de functie bij me paste. Het is een leuke club mensen die veel voor elkaar krijgt, dus ik werd al snel enthousiast. Ik denk dat ik met mijn ervaring en netwerk veel kan toevoegen aan Stichting RMT. Grasmeijer en ik vullen elkaar goed aan.”

Consensus

Eybergen: “Op een aantal fronten onderscheiden we ons met onze stichting van anderen. We zijn bijvoorbeeld zelf verantwoordelijk voor de manier waarop we de financiering vanuit de gemeente besteden. Natuurlijk moeten we een begroting en jaarrekening overleggen, maar kunnen zelf onze richting bepalen. Dat is uniek. Ik vind het heel bijzonder dat we zo’n goede vertrouwensband met de gemeente hebben en ben er ook heel blij mee. Daarnaast werken we binnen onze stichting volgens het consensusmodel en doen we dus niet aan stemrondes. Voordeel is dat iedereen zijn of haar mening verkondigt en anderen er naar luisteren. Het is niet genoeg alleen een ja of nee te laten horen. Daardoor wordt er op inhoud beslist en is er onderling begrip. Groot en klein, iedereen luistert naar elkaars mening. We kunnen op deze manier goed doorpakken.”

De eerste jaren is er veel energie gegaan naar de pijlers ‘netwerk’ en ‘gastheerschap’. Aan Schievink de opdracht te helpen de behaalde resultaten te continueren en op het gebied van marketing stappen te maken. Schievink: “We willen een goed helder verhaal hebben over dit gebied, een verhaal waarmee we Noordoost Friesland definitief op de kaart zetten. Als je het over parels hebt, de trots van de Friezen en de enorme ruimte in dit gebied horen daar wat mij betreft ook bij. Ze hebben het weleens over de romantiek van de achterhoek, maar rijd eens een stuk door het waddengebied. Die romantiek is hier ook. Mensen uit de Randstad komen naar het noorden om de wind weer eens in het gezicht te voelen. Het is aan ons om duidelijk te maken dat je dat allemaal in Noordoost Friesland kunt vinden.”

Delen via

Vergelijkbare berichten