Technische studenten ROC Friese Poort bedenken duurzaam zeevervoer

Energieopwekking

‘Studenten Werktuigbouwkunde, Elektrotechniek, Mechatronica en Maritiem namen deel aan de Challenge’, aldus Rosanne van der Woude, docent bij ROC Friese Poort. ‘Zij dienden bij hun ideeën rekening te houden met de elementen aarde, water lucht en vuur’, vervolgt opdrachtgever Koornneef. ‘Hun plannen waren zeer creatief: zo bedachten de jongeren een tunnel over de zeebodem, die met behulp van magnetisme of snelle waterstromen een shuttle naar Amerika verplaatste. Ook kwamen ze op het idee zonnepanelen en windmolens op schepen te plaatsen en een energieopwekkend waterrad in te zetten. Een ander opvallend plan: ontzilt het zoute ballastwater op een schip. Door de bijbehorende chemische reactie kan men water verwarmen, dat vervolgens in de stoomcabine het schip voortdrijft.’

Out-of-the-box

Experts van FryskLab, het mobiele fabrication laboratory van Fers en de Friese bibliotheken, hielpen de jongeren bij het uitwerken van hun ideeën. ‘De deelnemende studenten zijn tijdens hun opleiding met name klassiek onderwijs gewend’, aldus Van der Woude. ‘ROC Friese Poort voert nu stap voor stap in projectonderwijs, zoals deze duurzame Challenge in samenwerking met Centrum Duurzaam. We zetten de studenten van verschillende opleidingen bij elkaar in groepjes, zodat ze makkelijker out-of-the-box konden denken. Als je ziet dat ze in zo’n korte tijd een resultaat neerzetten, geeft dat aan hoe wendbaar en creatief ze zijn.’

Levensecht onderwijs

Deze duurzame Challenge is een voorbeeld van levensecht onderwijs van Centrum Duurzaam van ROC Friese Poort. Tijdens dit leertraject doen studenten praktische ervaringen op en ontwikkelen zij zich tot vakmensen van de toekomst. Bovendien maken ze kennis met een van de belangrijkste thema’s van onze tijd: duurzaamheid.

Delen via

Vergelijkbare berichten