Trendverkenners: ‘Kijken we wel de goede kant op…’

“Wij dagen ondernemende mensen uit anders naar hun eigen toekomst te kijken. We houden van het huidige tijdperk en bestuderen continu de trends en bewegingen die gaande zijn. Er zijn zoveel nieuwe mogelijkheden en door anders te kijken zie je zoveel meer. We stellen altijd de vraag: ‘Kijken we wel de goede kant op?’

Sneltreinvaart

Ruim vijftig ondernemers uit Súdwest-Fryslân waren op de bijeenkomst afgekomen. Zij kregen een presentatie voorgeschoteld die in sneltreinvaart een actueel overzicht gaf over uiteenlopende technologische thema’s zoals robotica, big data, crowd control en zelfs enkele evolutie en biotechnische onderwerpen. “We kunnen tegenwoordig door ‘gene editing’ ons eigen dna herschrijven. Hoe gaan we daar ethisch mee om?”, was een belangrijke vraag die Jan-Henk Bouman in het eerste deel stelde.

Van Rooijen en Bouman willen met hun wake up call de ogen openen, verwonderen en verrassen. Of zoals Jan-Henk Bouman het bij de inleiding zei: “Met onze wake up call stimuleren we je om functieloze tijd te creëren zodat je je eigen trendverkenner kan worden. Doe je eigen onderzoek en kijk niet alleen naar een ‘wereldprimeur’ die zich in Nederland afspeelt. In andere delen van de wereld zijn ze vaak al veel verder dan wij.”

Hij liet een aantal voorbeelden zien op het gebied van innovatie en kunstmatige intelligentie. Artificial intelligence (AI)  zal volgens Bouman helpen om het lineaire denken te doorbreken. “Grote tecnhologische ontwikkelingen zoals AI zetten ons op de exponentiele lijn, waarbij de stappen van 2 naar 4 naar 8 en 16 gaan, enzovoort. De mogelijkheden van technologie zijn nog nooit zo groot geweest als vandaag. Maar morgen zijn ze alweer groter. Vandaag is in feite een permanent museum. Lineaire groei gaat in een rechte lijn, terwijl exponentiële groei een curve vertoont als een hockeystick.”

Van Rooijen en Bouman roepen ondernemers op het morgen anders te doen dan gisteren. De trendverkenners zijn van mening dat als je hetzelfde kunstje dagelijks blijft herhalen, de resultaten niet meer hetzelfde zullen zijn. “Je zult je moeten aanpassen aan de veranderende omgeving. Doe je dat goed, dan blijft iedereen in ontwikkeling, is er innovatie en groei, zowel persoonlijk als zakelijk.”

Fotobijschrift: Jan-Henk Bouman (links) en Wim van Rooijen, de trendverkenners van Fountainheads.

Delen via

Vergelijkbare berichten