HOS Oil neemt ondernemers mee naar schone mobiliteit: ‘Wie nu de ogen sluit kan straks zijn bedrijf sluiten’

Dat de wereld van de fossiele brandstoffen de afgelopen twintig jaar goed is wakker geschud zal duidelijk zijn. De energietransitie is niet alleen door wetgeving van de overheid, maar ook door druk vanuit de eindgebruiker in een versnelling gekomen en dat ráákt iedereen in de sector. Hier en daar schieten ondernemers in een verlammende kramp over de onzekere toekomst, met als gevolg dat ze stilstaan. Johan Hoekstra, eigenaar van HOS Oil in Surhuisterveen, is van een geheel ander slag. De paniek die hij soms bij de oude garde ziet vindt hij bijna vermakelijk en de transitie met alles wat daarbij komt kijken is voor hem juist een inspiratiebron. Zijn missie: klanten helpen om realistische en haalbare stappen te maken richting schonere mobiliteit.

Hoekstra is de derde generatie die het bedrijf in handen heeft. De onderneming begon in 1979 in Boelenslaan en heeft inmiddels het hoofdkantoor en de groothandel gevestigd in Surhuisterveen. Johan is er eerlijk over: het grootste deel van de producten die zijn bedrijf verkoopt is nog wel fossiel en toen elektrisch rijden kwam opzetten werd in de familie uiteraard ook wel even onrustig op stoelen geschoven. “De wereld leek voor de oudere generaties drie decennia geleden een stuk simpeler. Tankhouders hadden toen een niet al te ingewikkeld verdienmodel. Benzine en olie verkopen; slang erin, volgooien en bij het afrekenen ook nog wat broodjes verkopen. Dat is nu totaal veranderd. Tankstations zijn nu mobiliteits-hubs geworden.”

‘Energie en mobiliteit’, dat is nu de core business van HOS Oil. Het partnership met Total Energies komt daarbij van pas, omdat dit bedrijf energie produceert op een manier die bij Hoekstra past. “Ze zijn al lang niet meer alléén met fossiele brandstof bezig en erkennen dat we naar een andere toekomst gaan. Dat zie je ook terug in het Total-logo, waar zeven kleuren ook zeven soorten energie voorstellen. Van olie en aardgas tot windenergie, zonne-energie, waterstof en alles wat goed kan zijn in de toekomst. Zo breed is ook ons assortiment, maar óók onze dienstverlening. We hebben niet alleen benzine en smeerolie, maar ook oplaadstations voor elektrische auto’s, alle denkbare gasproducten en duurzame houtpellets.”

Mobiliteitspartner

Toch wil HOS Oil méér zijn dan een groothandel voor bedrijven en energieleverancier voor bedrijven en particulieren. Johan Hoekstra heeft het tot zijn persoonlijke missie gemaakt om als mobiliteitspartner bedrijven aan de hand te nemen en mee te loodsen door het woud van kansen, mogelijkheden, wetgeving, kosten en opbrengsten, zo lang het maar met de energietransitie te maken heeft. Hoekstra: “In ons eigen bedrijf hebben we er alles aangedaan om te verduurzamen. Ledverlichting, zonnepanelen; onze drie tankstations zijn er al CO2-neutraal mee geworden; daar ben ik trots op. Maar we merken ook dat consumenten, maar óók veel ondernemers door de bomen het bos niet zien en dat sommigen daardoor verlamd raken en maar helemaal niets meer doen. Ik ben er echter van overtuigd dat je wanneer je je ogen sluit op termijn ook je bedrijf kunt sluiten. Misschien dramatiseer ik nu een beetje, maar écht: wie nu niet tenminste even wat zaken in kaart gaat brengen of laat uitzoeken staat over vijf jaar ineens met 5-0 achter. Dat kun je voorkomen, door nu al na te denken over wat jij als ondernemer kunt doen.”

Druppel

Volgens Hoekstra hoeft de energietransitie overigens helemaal niet zo ingewikkeld te zijn. “Wij nemen de mensen mee in een fasetraject zodat de mensen begrijpen wat ze doen, wat ze moeten doen, wat het gaat kosten en wat het gaat ze opleveren. Ons motto is, je hoeft niet roomser te zijn dan de paus, maar je moet wel weten welke wetgeving er is en welke ontwikkelingen in sneltreinvaart op je afkomen. In Nederland geldt dat we dan in 2030 naar 55% reductie van CO2-uitstoot zullen gaan. En in 2050 naar zero emission. In veel binnensteden, zoals bijvoorbeeld Groningen zul je vanaf 2025 al merken dat de meeste dieselvoertuigen niet meer de stad in mogen. Heb je dus een bedrijf dat met een auto daar wil kunnen leveren is het handig om daar nu al rekening mee te houden. En dat is maar een voorbeeld. Ik ben ervan overtuigd dat de wetgeving en de regels waaraan iedereen zich zal moeten houden in versneld tempo strenger zullen worden. Overheid en maatschappij zullen uiteindelijk die energietransitie willen versnellen. Ik hoor soms ook wel mensen zeggen: ‘wat wij hier in dit kleine landje doen is een druppel op de gloeiende plaat’ en dus doen ze maar niets. Maar ze vergeten dat dit niet overwaait. Je kunt de energietransitie zien als een zwaard van Damocles dat boven je hangt, maar je kunt het ook als een spannend avontuur zien. Er is zóveel mogelijk. Nu vanuit joúw eigen situatie met de energietransitie bezig gaan helpt je om toekomstbestendig te zijn en daarmee hou je óók de waarde van jouw bedrijf op peil.”

Vergelijkbare berichten